Επιλογής
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και μάθηση
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην έννοια της μάθησης, η οποία αποτελεί ένα σύνθετο εσωτερικό βιολογικό και πνευματικό φαινόμενο σχετιζόμενο με διάφορους κλάδους της επιστήμης μεταξύ των οποίων η ψυχολογία, η παιδαγωγική, αλλά και η βιολογία. Στο πλαίσιο του μαθήματος η μάθηση εξετάζεται τόσο ως προς την φυσική της όσο και ως προς την ακαδημαϊκή της διάσταση ενταγμένη στο περιβάλλον της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση (εφεξής ΔΤΕ). Μελετώντας το φαινόμενο της μάθησης σύμφωνα με τις σχετικές θεωρίες, τα στάδια, τα επίπεδα και τους παράγοντες που τη διέπουν ως διαδικασία και ως αποτέλεσμα, οι φοιτητές γνωρίζουν τη δυναμική της ΔΤΕ και τα πλεονεκτήματα που παρέχει ως συστηματική διδακτική προσέγγιση.
Οι φοιτητές αναμένεται
α) Να μελετήσουν και να κατανοήσουν τις βασικές θεωρίες μάθησης,
β) Να σχεδιάσουν προγράμματα ΔΤΕ σύμφωνα με τις αρχές της σύγχρονης παιδαγωγικής θεωρίας,
γ) Να εφαρμόσουν ένα πιλοτικό πρόγραμμα,
δ) Να το αξιολογήσουν και να το τροποποιήσουν.Αναμενόμενα Αποτελέσματα:
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται:
• Να προσδιορίζουν την έννοια της μάθησης και να αναγνωρίζουν το πλαίσιο προσέγγισή της στο περιβάλλον της ΔΤΕ.
• Να σχεδιάζουν προγράμματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ΔΤΕ σε ποικίλα περιβάλλοντα.
• Να προβαίνουν σε διαφοροποιήσεις κατά την εφαρμογή προγραμμάτων και σε αιτιολογημένους συνδυασμούς.
• Να συνθέτουν προγράμματα που μετά την εφαρμογή τους τα αξιολογούν και τα αναθεωρούν.
• Να ορίζουν, να κρίνουν και να αξιολογούν τις επιμέρους ενέργειες και τα προγράμματα.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Ερευνητική προσέγγιση της μάθησης ως φαινομένου μέσω της ΔΤΕ.
• Θεωρητική προσέγγιση ιδιαιτεροτήτων κάθε θεωρίας μάθησης.
• Σχεδιασμός προγραμμάτων με στόχο την μάθηση.
• Πιλοτική εφαρμογή των σχεδιασθέντων προγραμμάτων.
• Τροποποιήσεις, βελτιώσεις προγραμμάτων.
• Αξιολόγηση αποτελεσμάτων εργασιών και συμπεράσματα.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
1. Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση (ΔΤΕ) και Μάθηση
2. ΔΤΕ: Έννοια, εξέλιξη και βασικές αρχές
3. ΔΤΕ και μάθηση: Νευροεπιστήμη4. Θεωρίες μάθησης
5. ΔΤΕ και Εποικοδομισμός6. ΔΤΕ και Κοινωνικοπολιτισμική Θεωρία
7. ΔΤΕ και Ανακαλυπτική/Διερευνητική μάθηση
8. ΔΤΕ και Συνεργατική μάθηση
9. ΔΤΕ και «τύποι νοημοσύνης»
10. ΔΤΕ κι εμπειρική μάθηση/ο κύκλος της μάθησης
11. ΔΤΕ κι αποτελεσματική μάθηση
12. ΔΤΕ και κίνητρα για μάθηση
13. ΔΤΕ και ψηφιακά μαθησιακά περιβάλλοντα
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
25
Εργαστήρια
25
Μελέτη
25
Μελέτες περίπτωσης
25
Πρακτική εφαρμογή
25
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδος Αξιολόγησης:
Διαμόρφωση portfolio φοιτητή με ελάχιστο αριθμό «μελετών περίπτωσης» τρεις σύντομες εργασίες (Μονάδες 3).
Γραπτή εξέταση (Μονάδες 7)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Ξενόγλωσση
Bolton, G. M. (1998). Acting in classroom drama: A critical analysis. Birmingham: University of Central England.
Booth, D. (1985). "Imaginary Gardens with Real Toads": Reading and Drama in Education. Theory into Practice 24 (3), 193-197.
Booth, D. (2012). Reconsidering Dorothy Heathcote's Educational Legacy. Drama Research 3 (1), Testimony.
Fleming, M. (2001). Teaching drama in primary and secondary schools: an integrated approach. London: David Fulton Publishers.
Goode, T. (1995). Structuring drama work: a handbook of available forms in theatre and drama. Cambridge: Cambridge University Press.
Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for Learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Portsmouth: Heinemann.
Hornbrook, D. (1989). Education and Dramatic Art. Oxford: Basil Blackwell.
Hornbrook, D. (1991). Education in Drama: Casting the National Curriculum. London: The Falmer Press.
Hornbrook, D. (1998α). Education and dramatic art. London: Routledge.
Hornbrook, D. (1998β). On The Subject of Drama. London: Routledge.
Mead, G.Η. (1934). Mind, Self and Society. Chicago: University of Chicago Press.
Neelands, J. & Goode, T. (2000). Structuring Drama Work. A Handbook of Available Forms in Theatre and Drama. Cambridge: Cambridge University Press.
Neelands, J. (1984). Making Sense of Drama: a Guide to Classroom Practice. London, Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books & 2D Magazine.
Neelands, J. (1998). Beginning drama, 11-14. London: David Fulton Publishers.
Neelands, J. (2006). Re-imagining the Reflective Practitioner: Towards a Philosophy of Critical Praxis. In J. Ackroyd (Ed.), Research Methothologies for Drama Education, 15-48. London: Trentham Books Limited.
O' Neill, C. (1995). Drama Worlds: A Framework for Process Drama. Portsmouth: Heinemann.
O' Neill, C. (2015). Dorothy Heathcote in Education and Drama: Essential Writings. London: Routledge.
Port, C. (2000). Manifesto for Drama Education in the Twenty-First Century. London: Central School of Speech and Drama.
Rogers, C.R. (1983). Freedom to Learn for the 80's. Columbus, Ohio: C.E. Merill Pub. Co.
Slade, P. (1954). Child Drama. London: University of London Press.
Slade, P. (1958). An Introduction to Child Drama. London: Hodder and Stoughton.
Somers, J. (1995). Drama in the Curriculum. London: Cassell.
Spolin, V. (1963). Improvisation for the Theatre. A Handbook of Teaching and Directing Techniques. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Spolin, V. (1986). Theater Games for the Classroom: A Teacher's Handbook. Evanston: Northwestern University Press.
Way, B. (1967). Development through Drama. London: Longman.Ελληνόγλωσση
Άλκηστις (1998). Το Βιβλίο της Δραματοποίησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Άλκηστις (2012). Η Δραματοποίηση για Παιδιά. Αθήνα: Πεδίο.
Γραμματάς, Θ. (2003). Το Θέατρο ως Μέσο Αγωγής και Παιδείας: Το Παιδαγωγικό Όραμα του Μίλτου Κουντουρά. Στο Θ. Τριλιανός & Ι. Καραμηνάς (Επιμ.), Μίλτος Κουντουράς. Ένας Οραματιστής Παιδαγωγός και Ανιδιοτελής Δάσκαλος - Πρακτικά Ημερίδας, 46-62. Αθήνα: Ατραπός.
Dewey, J. (1980). Εμπειρία και Εκπαίδευση (Μτφρ. Λ. Πολενάκης). Αθήνα: Γλάρος.
Zαφειριάδης, Κ. & Δαρβούδης, Α. (2010). Η Δραματοποίηση ως Μέθοδος Διδασκαλίας στο Σύγχρονο Σχολείο. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Κοντογιάννη, Α. (2012). Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS